BAB 38
           
            “Najla. Aku dah hantar artikel tu pada email kau. Semak balik ya,” beritahu Zawin dihujung talian. Dia bersandar selesa dikerusi empuk.
            “Ok. Aku sedang muat turun ni. Kau ok ke?”
            Zawin menghela nafasnya. “Ok.”
            “Erm...lain macam suara kau tu.”
            “Ok. Penat saja.” Zawin menghela nafas lagi. Sejujurnya dia memang penat. Penat menyaksikan sandiwara dunia.
            “Kau tak ok ni. Aku malas nak tambah penat kau.”
            “Kenapa?”
            “Ada perkara yang aku nak beritahu...tapi tak perlu la. Ok, tidur awal. Rehat cukup-cukup.”
            Talian mati. Zawin merenung telefon pintarnya. Apa yang Najla ingin katakan? Dia malas untuk berfikir lagi. Pantas dia mengemas jurnal-jurnal yang berserakan diatas meja, lalu menumpukan perhatian pada laman sosial Facebook. Beberapa kotak buat muncul di bahagian bawah.
            Nadiah: Zawin...
            Zawin: Ya. Kenapa Nadiah? Ada masalah?
            Nadiah: Erm...Zawin...betul kata Zawin hari tu
            Zawin: Kenapa pula ni?
            Nadiah: Zawin cakap tentang Nadiah ada potensi terjebak dalam hubungan sulit. Dia...si dia tu suami orang
            Zawin: Ya rabbi. Tahu daripada mana?
            Nadiah: Dia mengaku sendiri. Isteri dia pun beri izin kahwin dengan Nadiah sebab isteri dia ada kanser rahim
            Zawin: Erm...susah nak cakap. Dah tanya pendapat mak ayah?
            Nadiah: Mak memang tak restu dan suruh putus dengan dia. Nadiah baru lepas putuskan hubungan kami. Sedih sangat ni. Tak tahu nak luah pada siapa. Zawin saja yang Nadiah beritahu ni. Rasa nak tukar hospital saja. Hari-hari bertembung dengan dia
            Zawin: Jangan bersedih. Ada hikmahnya. Kalau Zawin sendiri pun mesti tak tahu nak buat apa
            Nadiah: Ya. Sedang berusaha bersikap profesional. Nanti borak lagi ya. Saya kena on call malam ni. Bye. As-salam
            Zawin termenung dihadapan lap-top. Wanita? Apakah makhluk bernama wanita ini akan sentiasa diuji dengan ujian perasaan? Bisik hatinya.
            You yang tak jujur dengan I? Kalau you betul-betul sayang I, you tak akan buat I macam ni!”
            Zawin dan Damia saling berpandangan. Suara Wan Ezza yang sedikit menengking itu dapat didengar dengan jelas dari bilik gadis itu.
            “Sudah lah! I tak nak percaya kata-kata you. Go to hell!
            Serentak bunyi barang dilemparkan ke dinding dan jatuh berderai.
            Bunyi bilik diketuk beberapa kali dan muncul wajah Wan Ezza yang sembab. “Weh, korang, sakit hati sangat ni,” adu Wan Ezza dalam linangan air mata. Dia melabuhkan punggung diatas katil Damia. Berapa kali air mata dikesatnya.
            “Cuba Kak Wan cerita baik-baik,” pujuk Damia. Dia meninggalkan Lap-top dan mengambil tempat disebelah gadis itu.
            “Bunga kantan tu kata dia dan Aizad dah pernah buat seks! Aizad siap belikan dia I-pad!” luah Wan Ezza dengan geram.
            “Ya rabbi...” Zawin menutup mulut yang terlopong.
            “Eh kejap. Bunga kantan? Bukan ke itu bunga yang digunakan untuk buat kuah laksa?” celah Damia lantas mengujarkan soalan.
            Zawin sungguh-sungguh menahan tawa. Melihat Wan Ezza tergelak besar, sudahnya dia turut menghamburkan tawa. “Ish Mia ni. Kak Wan tengah cerita tu. Saya pun hairan juga. Nama perempuan tu, bunga kantan ke?”
             “Itulah nama dia dalam Facebook!” beritahu Wan Ezza sambil menggenggam penumbuk.
            Zawin tergelak sungguh-sungguh. “Tak ada nama lain ke yang dia boleh fikir?” soalnya dalam tawa.
            Damia turut tergelak. “Dia suka makan laksa la tu,” tambahnya pula.          
            Wan Ezza ketawa terbahak-bahak. Puas ketawa, dia menangis balik. “Geram!!! Rasa kalau ada bunga kantan dalam rumah ni, dah lama kena cincang!”
            Damia berdehem, berusaha menyembunyi senyum. “Dah terang-terang dia bukan lelaki yang baik, Kak Wan. Redha sajalah. Ada lagi lelaki baik di luar sana tu,” nasihatnya bersungguh.
            Zawin terdiam. Sesekali gadis berwajah chinese-look itu bersuara, boleh tahan juga. Bisik hatinya.
            Wan Ezza turut terdiam. “Kak Wan kenal dia sebagai lelaki yang baik, sebab itu Kak  Wan terima dia. Dia selalu ingatkan tentang solat, pakai tudung, suruh berhenti merokok. Sebab itu tak sangka dia berubah sampai macam ni...” luahnya dalam suara lirih.
            “Sedangkan pantai berubah, ini kan pula manusia...” nasihat Damia lagi.
            “Itu Kak Wan tak kisah. Tadi mak Aizad telefon. Kata Aizad tak pernah melawan cakap mak dia, tapi lepas kenal dengan si bunga kantan tu, Aizad dah pandai melawan. Si bunga kantan tu memang nak kena ajar!” cerita Wan Ezza lagi.
            “Lelaki...kalau hatinya sudah berubah...sukar nak cakap apa la Kak Wan. Sebab itu Mia cakap, redha sajalah. Baik join Mia jadi gadis bujang yang cun. Senang hidup. Tak perlu nak jaga hati sesiapa. Hidup pun tenang,” saran Damia bersahaja.
            Wan Ezza tersenyum lebar. “Kan? Tapi itulah. Terasa ada sesuatu yang hilang. Entah kenapa. Mungkin akak rindukan sikap ambil berat dia. Pagi-pagi tanya dah makan ke, sihat ke. Tapi lepas semua ni berlaku, semua itu pun turut hilang. Tak tahu macam mana nak hadapi semua ini.”
            “Kak Wan seorang yang kuat. Yakin boleh! Gambate!” Zawin memberikan semangat.
            Aja!Aja! Fighthing!” sokong Damia pula.
            Wan Ezza ketawa halus. “Nasib baik ada korang. Kalau tak teriak saja la Kak Wan mampu buat.” Wan Ezza bangun daripada katil. “Kak Wan rasa nak keluar. Ambil udara malam,” beritahunya.
            “Hati-hati,” pesan Zawin.      
            Wan Ezza tersenyum lebar. “Facebook dah jadi medium penyebab orang putus cinta dan bercerai-berai. Agaknya semua orang perlu buat spotcheck pada akaun Facebook pasangan masing-masing untuk rasa selamat,” ujarnya lalu berlalu pergi.
             Zawin dan Damia serentak mengangguk.
            Damia kembali menghadap lap-top, menyudahkan tugasan yang perlu diselaikannya.
            Zawin kembali menumpukan perhatian pada lama sosial Facebook. Dia merenung satu gambar kecil dibahagian suggested friend. Dia yakin amat, itu wajah lelaki yang amat dikenalinya. Melihat pada nama akaun itu, hatinya dipalu hebat. Tengku Azura? Tangannya menggigil serta-merta. Dalam rasa marah yang mula menguasai diri, Zawin menekan gambar itu berulangkali. Wajah Zharif sangat hampir dengan wajah Tengku Azura. Dia yakin gambar itu diambil dalam kereta Honda City lelaki itu. Zawin cuba mencari gambar lain namun akaun itu tidak boleh dlihat secara public. Tangannya pantas mencari akaun Zharif. Apa yang dilihatnya bagaikan belati menikam kalbu. Tengku Azura telah men tagged kan gambar-gambarnya dan Zharif pada dinding akaun Zharif.  Ada gambar Zharif sedang makan bersebelahan gadis itu.  Ada gambar kandid Zharif sedang berbual dengan Tengku Amir. Gambar sejambak bunga ros merah paling menyakitkan hatinya.
            Terima kasih Abang Zharif. Bunga abang beri ni akan Zura simpan baik-baik
            “Tak guna!” jerit Zawin dengan geram.
            Damia terkejut mendengar kata-kata Zawin. “La....kenapa pula ni?” tegurnya.
            Zawin tidak menjawab. Dia mencapai kunci kereta, menyarung tudung putih dan baju panas kuning. Sewaktu mencapai telefon pintar dan tas tangan di atas meja, matanya terpandang tiga kuntum bunga matahari dalam pasu bunga biru itu. Tanpa membuang masa, pasu-pasu itu sekali dicampak dalam tong sampah. Langkahnya diatur pantas.
            Zawin merasa tenang. Jiwanya berserabut dengan rasa marah yang membuak-buak perlahan-lahan reda sebaik berjalan menyusuri kawasan pejalan kaki City Walk. I-City bagaikan syurga lampu yang cukup indah dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata pada waktu malam. Puas berjalan di City Walk, kakinya menyusuri City Park pula. Bibirnya menguntum senyum sebaik berada di hujung City Park. Terasa bagai berada di alam fantasi, ditemani replika haiwan-haiwan seperti rusa, harimau dan bangau yang bercahaya.
            Nada dering Detective Conan kedengaran dari dalam tas tangan. Zawin hanya membiarkan sahaja nada deringan itu berbunyi berkali-kali. Apabila terasa rimas, dia menarik keluar I-Phone dari dalam tas tangan lantas menjawab panggilan lelaki itu.
            “Zawin dimana ni? Zharif tanya Damia, dia kata Zawin keluar. Zawin pergi mana?” soal Zharif dalam nada risau.
            “I-city,” balas Zawin tidak acuh.
            “Seorang diri?”
            “Ya...”
            “Kenapa keluar seorang diri. Bahaya! Tunggu Zharif datang sana...”
            “Tak perlu...” Zawin menarik nafas dalam-dalam. Ada rasa sebak mengapung dalam dada, ada rasa geram yang tertahan. “Jaga saja perempuan tu. Jangan ambil tahu tentang Zawin lagi!” ujarnya tegas.
            “Perempuan mana pula ni?” soal Zharif tidak ketahuan.
            “Zura! Tengku Azura Tengku Amir!” jerit Zawin.
            “Apa pula kaitan dengan dia? Dia bukan siapa-siapa...”
            “Habis tu...bunga ros tu takkanlah Zura ada-ada kan cerita? Gambar Zharif makan dirumah Zura...gambar dalam kereta...semua itu dah jelaskan semuanya!”
            Zharif terdiam sejenak. Puas dia memikirkan bagaimana gadis itu dapat tahu.
            “Semua bukti tu ada dalam Facebook. Kalau tak tengok lagi...silalah tengok. Assalamualaikum.” Zawin terus memutuskan talian. Telefon pintar itu terus dimatikan. Tanpa dia sedari, air mata menitik laju dikedua belah pipi. “Lelaki memang tak guna!” getusnya lalu menyeka air mata.
*******
            Maafkan Zharif...
            Zawin tersenyum pahit membaca mesej lelaki itu. Sudah tiga hari lelaki itu berusaha memujuknya. Pelbagai jenis hadiah turut dikirim kepadanya dan semua itu dibuang ke dalam tong sampah. Dia tidak kisah dengan semua itu. Mujur tindakannya tepat selama ini. Tidak memberikan sepenuh hati untuk lelaki itu sebelum warna watak sebenar lelaki itu diketahuinya. Zawin memejamkan matanya. Nada mesej masuk lagi.
            Ma...pa rindu ma...
            Hati Zawin bergetar hebat. Dia menghela nafas dalam-dalam. Benarlah kata hatinya. Nombor asing yang memberikan mesej ucapan hari jadi kepadanya dahulu adalah milik Daniel Iskandar. Tapak tangan kanannya menyentuh dadanya. Benarkah hatinya telah lama mati untuk lelaki itu? Benarkah rasa rindu buat lelaki itu telah sirnar? Jika begitu, mengapa masih ada debaran dalam hati ini? Tangannya cekatan membalas mesej itu.
            Pa sihat?
            Tidak lama selepas mesej itu dihantar, panggilan masuk daripada nombor asing itu muncul pada skrin telefon. Lama mata Zawin terpaku pada skrin sebelum menjawab panggilan itu.
            “Hai...” ucap Iskandar setelah lama membisu.
            “Hai...” balas Zawin dalam suara bergetar. Dia masih kurang percaya lelaki yang sedang bercakap dengannya itu adalah lelaki yang memegang cinta pertamanya.
            “Ma Sihat?”
            “Ya. Pa sihat?” Zawin menggigit bibir bawahnya. Dia tidak tahu kenapa lelaki itu masih memanggilnya dengan panggilan itu dan dia tanpa sebarang bantahan, turut mengikut rentak itu.
            “Sihat. Ma rasa...pa kurus ke makin montel sekarang?”
            Zawin tersengih sendiri. Kata-kata Dr.Nadiah mengenai badan lelaki itu yang naik mendadak terlayang dalam fikirannya. “Lelaki gemini kan? Mudah gemuk!” selorohnya.
            “Eh, betullah. Mana Ma tahu ni?”
             “Dr.Nadiah ada cerita. Erm...kenapa badan boleh naik ni?” soal Zawin ingin tahu. 
            “Nadiah tu la. Mulut capoi betul. Begini ceritanya. Pa banyak habis masa main PS3. Balik kerja saja, PS3 yang Pa hadap. Bila Pa rindu dengan Ma, Pa rasa terseksa sangat. Sebab itu Pa ubat rasa rindu pada Ma dengan makan.”
            “Pa memang kuat makan! Tapi takkanlah boleh naik mendadak macam tu. Dalam beberapa bulan. Berapa berat sekarang?”
            “80 Kilogram. Berat kan?”
            Zawin membundarkan matanya. “Memang berat! Dah la Pa tu tinggi 168 sentimeter saja.”
            “Ingat lagi ya tinggi Pa? Wah, terharu...”
            Zawin tersenyum meleret. “Cuba cerita macam mana berat boleh naik?” soalnya lagi.
            “Pa makan jajan, keropok, biskut manis. Beli belaka secara timbang dalam dua puluh ringgit. Masa main PS3...mulut pun jalan. Tambah tak bersenam. Sedar-sedar, dah capai 80 kilo,” cerita Iskandar bersungguh.
             Zawin ketawa halus. “Padanlah berat naik.”
            “Lama kita tak jumpa kan?”
             “Erm...”
            “Esok Pa cuti. Boleh jumpa?”
            “Tengoklah.”
            “Boleh la Ma. Teman pa buka puasa ya?”
            “Tengok lah dulu. Ma tak janji...”
            “Ok. Ma...penat sangat hari ni...”
            “Kenapa? Cuba cerita...” Zawin menyedari panggilan masuk daripada Zharif tertera pada skrin telefon. Dia buat tidak endah.
            “Hari ni sibuk sangat. Buat transplant. Minggu ni masuk bilik OT semula. Jadual tak tentu masa bulan ni. Kadang-kadang seminggu di wad.”
            “Erm...habis tu Pa di mana sekarang ni?”
            “Di bilik On Call. Pa tengah baring. Ada katil disini. Oh, sakitnya jiwa ini melihat orang sakit...”
            Zawin ketawa besar. “Pergilah rehat,” sarannya.
            “Janji satu perkara...”
            “Apa?”
            “Esok teman Pa buka puasa...”
            “Ya la. Esok Ma teman,” putus Zawin akhirnya.
            “Ha...setuju pun. Susah sungguh nak keluar dengan cheetah girl ni. Ok Ma. Pa nak tidur sekejap. Esok jangan lupa..”
            “Ya...”
            Talian mati.
            Zawin tersenyum sendiri. Semuanya terjadi dengan pantas. Bagaikan mereka tidak pernah ada sebarang krisis sebelum ini. Zawin menarik nafas dalam-dalam sebaik melihat Zharif tidak jemu-jemu menghubunginya. Pantas panggilan itu dijawabnya.
            “Bergayut dengan siapa?” soal Zharif.
            “Kenapa nak tahu?”
            “Zawin...kita perlu berbincang. Jangan biarkan hubungan kita mati secepat ini,” rayunya.
            “Zharif nak apa lagi? Apa yang Zharif nak terangkan lagi?”
            “Tolong keluar Zawin. Kita perlu berbincang...” rayu Zharif lagi.
            Zawin mengeluh berat. “Ok. Zawin keluar,” balasnya.
            Baby makan apa tadi?” soal Zharif usai menatap wajah Zawin. Hilang rasa rindunya selama beberapa hari gadis ini berdegil mengelak daripada bertembung dengannya.
            Don’t called me baby...” larang Zawin.
            “Masih marah?” soal Zharif. 
            “Nak marah buat apa?” soal Zawin kembali.
            “Zharif tunggu Zawin sejuk dulu. Tapi...dah tiga hari. Masih tak sejuk lagi?”
            “Zawin tak sangka...itu sahaja...kata-kata Zharif selama ini tipu belaka...” tuduh Zawin. Giginya dilagakan atas dan bawah.
            Zharif menyeka rambutnya berulang kali. “Bila masa pula Zharif tipu Zawin? Takkan la Zawin ingat Zharif ada perasaan pada Zura? No! Tak akan. Dia hanya adik.”
            “Tak perlu terangkan apa-apa. Zawin takkan percaya Zharif lagi..”
            “Zawin nak Zharif bawa Zura jumpa Zawin? Nak suruh dia mengaku depan Zawin yang kami tak ada apa-apa hubungan?”
            No! No need. Zawin tak akan percaya lagi. Itu sahaja.”      
            “Emm...Dah hilang kepercayaan, apa guna lagi. Zharif tak akan pertahankan diri lagi...”
            “Ok. Go on.”
            “Zharif salah. Zharif minta maaf.”
            “Zawin yang salah. Semua salah Zawin. So, jangan minta maaf lagi.”
            Zharif merenung sayu pada seraut wajah masam itu. “Zharif nak Zawin tahu...Zharif tak pernah tipu Zawin...apa-apa pun.”
            “Ya. Zawin yang tipu Zharif. Mulai malam ini, kita tak ada apa-apa dah. Semua salah Zawin. Salah Zawin sebab terima Zharif...”
            Mata Zharif membundar luas. Tangannya tiba-tiba menggigil. “Maknanya, Zawin nak putuskan hubungan kita?”
            “Ya. Ini penghujung cerita kita!” ucap Zawin tegas.
            “Tarik balik kata-kata tu! Mudah saja Zawin ucap kan?” Zharif menelan liurnya. Berusaha menahan sabar dan rasa sebak.
            “Kenapa? Salah kata-kata Zawin? Zawin paling benci dengan bunga ros tu. Tarikh Zura dapat bunga, sama dengan tarikh Zharif beri bunga matahari tu. Zawin tak suka disamakan!” luah Zawin dalam mata berkaca.
            Zharif menatap lembut wajah gadis itu. “Betul-betul Zawin dah salah anggap.”
            “Zawin tak salah anggap!”
            “Demi Allah! Zharif tak ada apa-apa dengan Tengku Azura,” tegas Zharif lagi.
            Zawin merenung wajah tegang lelaki itu. “Hello Mr. Bila lelaki beri bunga pada perempuan, itu bukan hubungan biasa. Tanya lah mana-mana perempuan, bila lelaki beri bunga, fikiran perempuan akan fikir lelaki itu ada perasaan sayang. Itu pun takkan tak tahu!”
            “Ok. Memang Zharif akui. Itu salah Zharif. Fuad pun memang dah nasihatkan awal-awal tapi Zharif yang degil. Tapi demi Allah, Zharif beri bunga tu sebagai tanda sayang seorang abang kepada adik. Tapi...Zawin nak tahu satu benda yang Zharif cuba untuk sorokkan daripada Zawin?”
            “Apa?”
            “Benda ni Zharif pendam setiap hari. Apa-apa sahaja status Facebook yang Zawin pos, ada sahaja lelaki-lelaki yang balas dan ucap kata-kata yang Zharif tak suka. Zharif sakit hati bila tengok Zawin balas semua balasan mereka, bagaikan Zawin bukan milik Zharif.  Tambah pula, in relationship request pun Zawin tak approved...Cuba Zawin jadi Zharif dan rasakan sakit tu macam mana.”
              “Zawin dah kata, bukan masanya lagi...” Zawin membela diri.       Airmata yang gugur dipipi disekanya cepat-cepat. Entah kenapa luahan lelaki itu membuatkan hatinya merasa sayu.
            Zharif memandang lembut pada wajah sendu itu. “Baby...kita jangan gaduh lagi ya. Zharif tak reti nak buat rally ni. Semput. Sakit hati...”
            “Erm...” Zawin berdehem sekali.
            Baby...”
            “Erm...”
            “Marah lagi?”
            Zawin tidak membalas.
            “Sudahla sayang. Zharif minta maaf sebab tak pernah cerita hal Tengku Azura. Tengku Amir...dia minta Zharif bimbing Zura. Dia tak mampu bimbing dah. Zura rajin pergi kelab malam. Zharif bawa dia balik. Itu yang dia ambil gambar dalam kereta. Zharif memang tak dapat mengelak masa tu. Tengku Amir jemput Zharif ke rumah dia untuk berbuka. Itu sahaja. Tidak ada tujuan lain. Bukan nak berahsia apa-apa dengan Zawin. Selama ni kita tak pernah berahsia kan?”
            Zawin menyeka air matanya lagi. “Dulu Is pun ada kata begitu. Dia nak bimbing Dr.Dian untuk jadi lebih baik. Tapi....”
            “Jangan samakan Zharif dengan Is!” potong Zharif tegas. 
            “Sama saja!”
            Baby...dah la. Pening kepala Zharif.” Zharif menyeka rambutnya lagi.
            “Zharif ingat mudah Zawin nak terima benda ni? Zharif ingat Zawin tak sedih beberapa hari ni? Zawin beri kepercayaan pada Zharif. Zawin beri peluang pada Zharif. Betul-betul Zawin terkilan...”
            Zharif menarik nafasnya dalam-dalam. “Zharif minta maaf. Sedih bila tengok Zawin menangis. Sungguh...tak ada niat pun nak buat Zawin macam ni.”
            Zawin berdehem beberapa kali. Dia tidak tahu mengapa air matanya mudah mengalir lagi setelah sekian lama. “Erm...air mata kehidupan,” sahutnya dalam suara serak.
            “Masih tak percayakan Zharif?” soal Zharif.
            Zawin hanya diam. Matanya menunduk, memandang lantai.
            “Rasa sedih sangat. Macam hilang harga diri pula. Sejak dulu lagi kita dah janji untuk tak rahsiakan apa-apa. Zharif memang jenis berterus-terang. Zharif tak suka rahsia. Tapi...bila dah jadi begini...my bad. Tiga hari ni...Zharif betul-betul rindukan Zawin. Sayang Zawin sangat-sangat. Macam mana Zharif nak hadapi semua ni bila Zawin nak putuskan hubungan kita?”
            Zawin mengangkat kepalanya. Wajah sayu lelaki itu membuatkan hatinya lemah. Sinar mata lelaki itu penuh dengan rasa cinta apabila memandangnya. Dia tahu lelaki ini bercakap benar, cuma egonya sahaja yang tidak mahu menerima alasan lelaki itu. “Zharif makan apa tadi?” soalnya mengubah topik perbualan.  
            “Makan pizza. Tiga hari ni Zharif tak bangun sahur. Panas rasa perut bila tak sahur...” adu Zharif sambil menggosok perutnya.
            “Hah? Kenapa tak bangun sahur?”
            “Zawin tak kejut. Lagi pula, kalau bangun...bukan ada selera makan. Zawin tak ada temankan Zharif...” akui Zharif.
            Zawin menahan sebak. “Maaf. Atas tuduhan melulu Zawin. Maaf...atas apa yang berlaku...” Zawin menggenggam penumbuknya, mengetap bibir. Dia tidak biasa berterus-terang namun bila bersama Zharif, dia terikut rentak lelaki itu.
            Zharif tersenyum gembira. “Kita jangan gaduh lagi ya?”
            “Ya.” Zawin tersenyum segan.
            Baby...” panggil Zharif.
            “Ya...”
            “Selama tiga hari ni...erm...Zharif ada dengar satu lagu kumpulan Backstreet Boys. Pelik. Liriknya bagaikan menceritakan rasa hati Zharif. Zharif cuba ikut melodi dan liriknya...Sudahnya terhafal. Nak Zharif nyanyikan?” Zharif mengangkat keningnya.
            “Zharif kata tak suka lagu-lagu BSB...”
            “Memang la. Tapi sebab Zawin...Zharif cuba dengar...dan cuba suka...”
            Zawin terkedu. “Kalau macam tu...cubalah nyanyi...”sarannya.
            “Kita duduk ya sayang. Lenguh kaki berdiri macam ni...” Zharif mengurut kakinya.
            Zawin ketawa besar. “Duduk sajalah...”
            “Al maklum lah. Dah tua...” seloroh Zharif.
            Zawin ketawa lagi.
            Zharif tersenyum senang. “Kalau Zawin terus ketawa begini, matahari pun akan pudar sirnarnya...”
            Zawin tersenyum simpul. Dia turut melabuhkan punggung diatas sofa putih Lorenzo itu.
            Zharif berdehem-dehem beberapa kali sebelum melagukan rangkap yang pertama.
           
            Baby, I know you're hurting
            Right now you feel like you could never love again
            Now all I ask is for a chance
            To prove that I love you
            Bulu roma Zawin terasa merinding usai rangkap itu dinyanyikan dalam nada berbisik begitu.
            From the first day
            That I saw your smiling face
            Honey, I knew that we would be together forever
            Ooh when I asked you out
            You said no but I found out
            Darling that you'd been hurt
            You felt like you'd never love again
            Zawin tersenyum simpul. Memang lirik itu kena sungguh pada batang hidungnya.
            I deserve a try honey just once
            Give me a chance and I'll prove this all wrong
            You walked in, you were so quick to judge
            But honey he' s nothing like me
           
            I'll never break your heart
            I'll never make you cry
            I'd rather die than live without you
            I'll give you all of me
            Honey, that's no lie
            Sungguh kah begitu? Desis hati Zawin.
            As time goes by
            You will get to know me
            A little more better
            Girl that's the way love goes baby, baby
            And I know you're afraid
            To let your feelings show
            And I understand
            Girl, it's time to let go
            Zawin mengigit bibir bawahnya. Aduh! Kena lagi!
            I deserve a try honey
            Just once, give me a chance and I'll prove this all wrong
            You walked in, you were so quick to judge
            But honey he's nothing like me
            Darling why can't you see
            No way, no how...I'll never break your heart girl, I'll never make you cry
            I swear...No way, no how make you cry
            Zawin menyeka air matanya lagi. “Terima kasih...” ucapnya penuh perasaan. “Lagu tu...membawa memori semasa remaja. Remaja 90-an.”
            Zharif tersenyum senang. “Zawin...” panggilnya.
            “Ya...”
            “Zawin masih...my lovely baby kan?” 
            “Ya...” Zawin mengangguk bersungguh.
            “Ini bermakna...esok Zawin akan kejutkan Zharif kan?”
            “Ya...”
            “Zawin...percayakan Zharif?”
            “Ya...”
            “Zawin cintakan Zharif?”
            “Ya...err...tak...” Zawin terperangah sendiri.
            Zharif sudah ketawa besar.
********
            “Wah! Memang naik sungguh badan dia...” tegur Zawin usai menyedari kehadiran lelaki berkemeja ungu lembut dihadapan Restoren makanan Laut itu. Pipi lelaki itu jelas berisi.
            Iskandar tersenyum lebar. “Ma pun makin berisi,” balasnya sambil menatap bersungguh wajah gadis yang mengenakan shawl coklat-merah jambu itu. Terubat juga rasa rindunya selama ini. 
            Zawin menyentuh pipi kanannya. “Berisi? Kena diet ni...”
            Iskandar tergelak. “Lewat sangat ke Pa datang ni?” soalnya apabila melihat ramai pelanggan sudah memenuhi tempat duduk dalam restoren itu.
            “Lewat la juga.” Zawin menatap jam tangannya. “Hampir pukul enam petang. Jom la. Kita pilih makanan laut dulu...” ajaknya.
            Iskandar akur dan mengekori langkah Zawin ke arah kawasan yang menempatkan pelbagai haiwan laut yang masih segar. 
            Mata Zawin menyeluruhi hasil tangkapan laut yang ingin dipilihnya. Melihat ketam biru, senyuman tiba-tiba mekar pada bibirnya. Wajah Zharif terlintas dibenaknya. Lelaki itu seringkali menarik wajah masam bila dipanggil ketam buncit. Zawin mengalihkan pandangan pada bakul ditangan Iskandar yang penuh dengan pelbagai jenis tangkapan laut. Melihat perut Iskandar yang agak berisi, dia menahan senyum. Lelaki ini lebih layak dipanggil ketam buncit! Getus hatinya. Zawin terus mencapai beberapa ekor ketam biru itu lalu meletakkan kedalam bakul.
            “Dr.Nadiah kirim salam,” beritahu Iskandar sewaktu mereka beratur menunggu giliran memberikan hidupan laut pilihan masing-masing  kepada master cooking untuk dimasak.
            “Waalaikumsalam. Dia kerja shif malam ke hari ni?” soal Zawin kembali.
            Iskandar mengangguk.
            Zawin menatap wajah kacak itu. Mata coklat itu masih sama. Hidung mancung itu. Gigi itu masih memakai braces. Janggut nipis yag dikemas rapi itu ditatap bersungguh. Wajah Zharif melintas dibenaknya. Lelaki itu tidak pernah dilihatnya menyimpan janggut dibawah dagu. Kalau lelaki itu berjanggut, bagaimana agaknya rupa dia ya? Desis hatinya.
            “Kenapa pandang Pa macam tu?” tegur Iskandar.
            Zawin tersipu segan. “Tak ada apa-apa la...” balasnya pantas.
            “Ma...rindukan pa kan?” usik Iskandar.
            Zawin tersenyum manis. Ya. Memang benar hatinya merindui lelaki ini. Terkadang hatinya bertanya. Mengapa rasa rindu ini masih tidak jua berlalu pergi? Benarkah selagi rasa rindu itu masih ada, perasaan sayang itu tidak pernah hilang? Atau mungkin rasa itu hanya sirnar?
            “Ma...dah maafkan Pa?” soal Iskandar ingin tahu.
            Zawin lambat-lambat mengangguk. Dia sendiri hairan. Fikirannya tidak pula menyimpan ingatan punca yang menyebabkan mereka terpisah seketika. Bagaimana semua itu boleh hilang?
            “Lapang sikit hati Pa ni...” Iskandar menyentuh dadanya.
            Zawin hanya mampu mengukir senyum. “Pa tak teruskan bersenam di gym?”
            “Berhenti sekejap. Itu yang makin bertambah comel badan ni. Insyallah akan bersenam semula selepas ini.  Ma tahu, tadi masa balik ikut wad Pediatric, pa tengok Dr.Firas ukur tinggi. Tinggi dia memang sama dengan Pa. Bila Pa tanya tinggi bertambah ke? Dia kata 173. Terus Pa hairan dan Pa pun cuba la ukur juga. Tinggi pa pun 173 sentimeter. Pelik kan?
            Zawin membundarkan matanya. “Ha? Tinggi boleh bertambah lagi ke?”
            Iskandar mengumam.“Pa rasa wad tu berhantu...” komennya serius.
            Zawin tergelak besar. “Pa ni...sejak dulu kan memang pengecut dengan hantu. Macam mana lah Pa boleh bekerja dengan mayat.”
            Iskandar tersengih. “Mayat lain...hantu lain...”
            Sewaktu menunggu hidangan dimasak, Iskandar memulakan bicara. “Pa tak pernah lupakan Ma. Setiap masa...Ma sahaja yang ada dalam fikiran Pa. Selepas apa yang berlaku dahulu, Pa terus buang semua sejarah lalu. Pa cuba jadi orang baru yang lebih baik. Ma satu-satunya perempuan yang buatkan hidup pa gembira dan Ma juga berjaya buat Pa menangis. Pa sayang sangat pada Ma...” luah Iskandar bersungguh.
            Zawin terpana mendengar kata-kata itu.
            “Ma...masih ada kah peluang kedua untuk pa?” soal Iskandar hati-hati. Jiwanya bergalau resah melihat wajah itu berubah kaget.
            Zawin merenung dalam-dalam seraut wajah kacak itu. “Kenapa Pa sukakan Ma?” soalnya kembali.
            “Sebab Ma satu-satunya perempuan yang berjaya sentuh hati Pa.”
            Zawin menggenggam erat tali tas tangannya mendengar kata-kata itu. Dia melemparkan pandangan ke tengah lautan. Angin laut yang berpuput lembut menampar pipinya. Namun demikian, kedinginan itu tidak dirasainya. Zawin menyentuh pipi yang terasa hangat. Dia jadi bingung tiba-tiba.
*******
            “Abang dah berpunya?” soal Tengku Azura dalam mata membulat. Terasa luruh jiwanya mendengar berita itu. Dia sangka selama ini dia istimewa pada mata lelaki itu. Dia sangka dia disayangi. Mengapa tiba-tiba lelaki itu menyatakan hatinya telah dimiliki?
            Zharif mengangguk bersungguh. “Abang harap Zura tak kembali pada perangai lama. Abang perlu jaga hati orang yang abang sayang,” ujarnya tenang.
            “Siapa dia? Siapa orang yang abang sayang tu?” Mata Tengku Azura sudah berkaca-kaca. Air matanya menitis masuk kedalam cawan berisi teh hijau. Pinggan berisi pelbagai hidangan jepun itu tidak langsung disentuhnya.
            “Dia...tak nak didedahkan. Abang hormat permintaan dia. Abang harap Zura pun boleh hormat permintaan abang. Kita hanya abang dan adik. Tidak lebih daripada itu,” tegas Zharif.
            “Kenapa Zura tak boleh lebih daripada seorang adik? Zura teruk sangat ke? Zura tak layak untuk abang? Zura tak cukup cantik ke?” soal Tengku Azura bertalu-talu dalam esak tangis.
            Zharif menghela nafas dalam-dalam. Wajah sayu bermandi air mata itu direnung dalam-dalam. “Zura...abang bukan milik Zura...”
            “Bukan juga milik dia!” celah Tengku Azura dalam teresak.
            “Abang hanya milik ilahi dan abang bukan tercipta untuk Zura. Terima semua ini dengan redha. Maafkan abang jika segala tindakan dan perhatian abang pada Zura membuatkan Zura salah anggap. Abang tak pernah buang Zura dari hidup abang cuma...abang nak antara kita ada batasan sebagai abang dan adik sahaja. Boleh?” pinta Zharif lembut.
             Tengku Azura mengangguk lambat-lambat. Tangannya sibuk menyapu air mata.
            Zharif menatap jam tangannya. Sudah hampir lewat malam. Dia perlu bergerak pulang. “Maafkan abang sekali lagi. Abang tak nak Zura kembali kepada perangai lama. Abang sentiasa ada untuk bimbing Zura. ”
            Tengku Azura mengangguk lagi.
            Zharif merasa bersalah melihat wajah sayu itu. “Listen...Zura cantik, Zura bijak, Zura ada segalanya. Zura mampu dapatkan sesiapa sahaja yang Zura suka...”
            Tengku Azura mengangkat wajahnya. “Sesiapa sahaja?”
            Zharif mengangguk bersungguh. “Sesiapa sahaja...”
            “Jadi kenapa Zura tak boleh dapatkan abang?”
            Zharif mengeluh berat. “Zura...jangan macam ni...”
            Tengku Azura merenung wajah Zharif. “Zura nak kenal siapa perempuan tu. Itu sahaja. Zura nak tahu beza Zura dengan dia. Zura nak tahu kenapa perempuan tu lebih baik daripada Zura.”
            Zharif menarik nafas dalam-dalam. “Betul ni Zura nak jumpa dia? Zura akan terima dengan hati terbuka?” soalnya serius.
******* 
           

11 awesome commentator:

  1. Yeahhh !! Hebatt . Thanks for the facts and for the new entry ! Hehehehe ... Hari2 duk bukakk kot2 ade entry baruu . Memang tak nyesall laa .

    #Aznie

    ReplyDelete
  2. benci dengan is,, perempuan baik hanya untuk lelaki baik.

    ReplyDelete
  3. Best....
    Nampaknya Zawin dah mula keliru....
    Hope Zharif yang akan bersama Zawin...

    ReplyDelete
  4. eh zawin, lupa ke,dlu abang dia n najla ada suruh shalat istiqarah, , sepatutnya zawin istiqarah biar tak bingung, , , zawin lupa or bagaimana ni ya,, sifat zawin dari pertama sampai sekarang i rasa mcam berubah, skarang macam kasar sikit sedikit2 melengking,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah betuka nani cakap ,istikharh lah zawin, , awak orang islam kan, so apasal penat2 pikir cinta awak ni, n saya rasa zawin ni memang aneh ye sekarang, , , orang bertaqwa, tau bercinta sebelum nikah that is haram, n zarif ajak dia bernikah, apasal mcam tak nak je, bercinta ngan yg halal ,lebih baik zawin, apasal awak macam lain sangat ni. . . . Berubah karakter awak

      Delete
  5. ,is perasaan bagus, , kita tengok bila zawin terima is, apa kata zafuan abang zawin , zawin lupa ke, yg zafuan ada tls kat diari dia orang ,apapun yg terjadi tak nak zawin ngan is.. Hope zafuan turun tangan

    ReplyDelete
  6. Pleasant gift after sahur. Everydayyy cek ada new entry kita. Sampai dah jadi rutin. Thanks kak Maira
    Harap Zawin teguhkan hati untuk Zharif seorang sahaja. Walaupun Iskandar yang datang kembali, nak Zharif untuk Zawinnn

    ReplyDelete
  7. Best..x sbr nk tahu kesudahan cite nie..

    ReplyDelete
  8. kak maira!! best!! zawin..please pilih zharif..hmm

    ReplyDelete
  9. Lelaki baik untuk ppuan yang baik...iskandar kan dah berubh jadi baik,,so tak salah kan Zawin rasa keliru nak pilih,,Kadang2 rasa geram ng Zharif Zahir....

    #rin

    ReplyDelete

terima kasih berikan komen ya.

 
Back To Top