BAB 6

 “Dah sihat?”, soal Shafawati sejurus rakannya itu duduk disebelahnya.
Puteri tersenyum manis. “Dah”.
Shafawati membulatkan matanya tidak percaya. “Kau..se...senyum?”, suaranya bergetar dalam rasa terkejut.
“Ya. Mulai hari ni, Puteri Ishika akan menjadi orang baru. Orang baru yang positif,  yang tidak takut untuk tersenyum lagi”, ucapnya tenang.
Hakim tersenyum saat gadis itu menghadiahkan senyuman kepadanya. Dia meletakkan begnya lalu memusingkan tubuhnya merenung wajah ayu itu. “Aii..kalau senyum selalu macam ni, matahari pun boleh pudar sirnanya’, ucapnya dalam perasaan kagum dengan perubahan gadis itu. Benarlah kata-kata indah bertunjangkan Al-Quran dan hadis nabi boleh memberi penawar pada hati manusia. Merawat hati yang rosak dan beku.
     Syafawati memandang dua wajah itu silih berganti. “Err..ada sesuatu yang aku tak tahu ke?”, soalnya penuh minat. Adakah Hakim yang berjaya ubah Puteri. Jika begitu, benarlah mereka berdua ada kisah.  
“Nanti aku cerita ya Sha”, balasnya tenang. Wajah Hakim dipandang lama. “Terima kasih Hakim atas segalanya”, ucapnya penuh telus.
     Hakim mengangguk, merenung wajah iras pelakon jelita Madhuri Dixit itu. Dia baru mengetahui Puteri Ishika berdarah campuran india melayu melalui abangnya. Menatap anak mata coklat terang itu, Hakim tiba-tiba tersengih nakal. “Hei Miss Universe. Mujhse dhosti karoge? (Mahukah kau berkawan dengan aku?)?”, soal Hakim. Sengaja mengambil ayat yang digunakan Hritik Roshan dalam filem Mujhse Dhosti Karoge..
Puteri menggeleng perlahan “Hey Mr.America. Dehkungi sochungi kal parso kuch kahungi (Tengokla, pikir dulu, esok lusa baru bagi jawapan)”, balas Puteri dalam nada berlagak seperti yang dibalas Kareena Kapoor .
Shafawati ketawa kuat. Dia tahu adengan itu dari filem hindustan lakonan Hritik Roshan. “Wah. Mujhe yakin hai ki tum dono kahani ke sath hai  (Aku yakin korang berdua ada kisah bersama)”, sampuknya cuba berbahasa hindi juga.
Hakim dan Puteri ketawa besar mendengar kata-kata itu.
Puteri berdehem sekali. “Kahani? Nehin janta (Kisah?Entahla)”, sahutnya selamba.
“Aiya...kamu semua guna bahasa planet mana?”, celah Mei Ling sambil mengerutkan keningnya. Sejak tadi dia mengikuti perbualan mereka, ingin menyampuk dia tidak tahu bagaimana untuk memulakan.
Hakim, Puteri dan Shafawati ketawa bersama melihat wajah keruh gadis cina itu.
“Haa..lupa nak tunjuk. Semalam Hakim ada lukis pelan. Nak pendapat korang berdua”, ujarnya seraya mengeluarkan kertas lukisan dari bawah mejanya. Dia membentangkannya di atas kedua meja Shafawati dan Puteri.
“Wahh..”. Shafawati menutup mulutnya yang ternganga.
Puteri memerhatikan setiap inci pelan itu dengan penuh kagum. Lelaki ini ada bakat menjadi seorang arkitek yang baik. Kepalanya terangguk-angguk sendiri. Pelan sebuah rumah banglo bak istana itu direnung lama. “Ha..di depan rumah ni, boleh ditanam bunga ros putih dan lavender. Lepas tu di depan pintu rumah dibina pintu gerbang berukir nama Teratak cinta Mirza untuk Mumtaz”, usulnya penuh yakin. Apabila dia mengangkat wajahnya, keningnya dikerutkan melihat wajah terpinga-pinga Shafawati dan Hakim. Dia bagaikan tersedar saat itu apabila tadinya larut dalam kenangan bersama ibunya. “Err..maaf. Jangan ambil serius pun. Ha..Sha..apa cadangan kau pula?”, soalnya mengalih perhatian mereka.
Shafawati melaga-laga kan gigi atas bawahnya. “Kan hebat kalau rumah ni dibina di atas tebing sungai. Macam makam Taj Mahal”, usulnya pula.
“Bagus cadangan tu”. Kepala Hakim terangguk-angguk. Matanya menangkap wajah Puteri disisi Shafawati.  Gadis itu bagaikan sedang melamun, fikiran melayang entah kemana.
“Puteri rasa..warna apa paling sesuai untuk warna dalaman banglo ni?”, tanya Hakim.
“Hah?”. Puteri tersedar daripada lamunan. “Oh..warna ya..erm...Puteri suka warna dinding lavender, perabot dalaman warna putih. Sangat cantik”.
Shafawati menepuk meja. “Betul tu. Ungu dan putih memang gabungan yang sempurna. Di luar rumah ni pula ditanam bunga ros putih dan bunga lavender. Memang terbaik la”, usulnya lagi.
Hakim tersenyum senang. “Macam tahu tahu je kan. Hakim paling suka gabungan dua warna ni selain gabungan hitam dan ungu. Tapi kalau nak tanam bunga Lavender..hanya kawasan sederhana sejuk je la dapat bertahan lama”.
“Apa kata kau bina rumah ni di Cameron Highland. Macam-macam bunga boleh tanam”. Shafawati memberikan pendapatnya.
Puteri memuncungkan bibirnya. “Kau mengingatkan aku terhadap novel Ungu Karmila. Arif membina rumah ungu khas untuk isterinya Karmila yang sangat sukakan warna ungu. Di Cameron Highland pula tu. Jangan nasib permaisuri istana Hakim berakhir dengan tragedi macam yang dialami Karmila pula”.
Hakim dan Shafawati berpandangan. Mereka tidak memahami apa yang cuba disampaikan Puteri. “Ungu Karmila?. Novel apa tu?”, soal Shafawati.
Puteri menepuk dahinya sendiri. “Korang ni la..tu novel karya Ramlee Awang Murshid. Nanti aku bawa bagi korang baca. Korang mesti tak sangka apa sebab rumah ungu tu terbiar begitu, Karmila ditemui mati bersama pembantu rumahnya, setiap orang yang masuk ke sana akan berakhir dengan kematian juga”, ceritanya bersungguh.
“Ish..novel thriller lagi”. Shafawati membuat muka bosan.
Hakim kelihatan teruja. “Nak..Hakim nak baca”, balasnya.
“Ok. Petang ni Puteri bagi dalam kelas piano”.
Hakim tersenyum lebar. “Ha..Korang tahu tak apa bendanya walaupun dijual dengan harga seringgit, malah satu sen...benda ni tetap mahal. Ha..jawab-jawab”, Hakim mula berteka-teki. Keningnya terangkat-angkat  apabila Puteri memandang wajahnya.
Shafawati menggaru dagunya. “Istana kot”, balasnya.
“Salah!”.
“Erm.. emas”. Puteri mencuba nasib.
Hakim menggeleng laju. “Salah. Jawapannya Taj Mahal. Walaupun dijual dengan harga yang murah pun, nama dia tetap Mahal kan?’, jawabnya selamba.
Puteri ketawa bersungguh. Dia menutup mulutnya apabila tawanya sukar dikawal. Nafasnya termengah-mengah sambil menekan perutnya yang sakit akibat terlebih ketawa .
Hakim tersenyum senang mendengar tawa gadis itu. Sungguh merdu!. Dia terbuai seketika. Wajah putih bersih itu direnung lama. Mereka pasti ada kisah bersama. Pasti ada!. Hatinya bersuara penuh yakin.
*******
“Puteri..lagu apa yang paling Puteri suka?”, soal Hakim sambil menekan kekunci piano. Dia mengambil kesempatan bertanya saat Miss Raveena keluar sebentar menjawab telefon.
Puteri mencemberutkan bibirnya. “Dengar ya. Rasanya Hakim tahu lagu ni”. Jari jemari Puteri lincah menari di atas papan kekunci piano. Satu tune bunyi keluar lantas bergema di dalam kelas.
“Serenade? Frank Schubert?”. Mata Hakim membulat. Itu lagu klasik paling disukainya.
Puteri tersenyum lebar. Jari jemarinya memainkan lagu itu sehingga tamat. “Serenade. Lagu yang sedih..tapi tune yang sangat menarik. Sebenarnya..Serenade...lagu kegemaran arwah mama.  Puteri harap yang Puteri tak akan terlibat dalam tragedi kisah cinta, seperti yang mama alami. Kisah cinta Puteri nanti..pasti akan bahagia sehingga ke akhir hayat”, ceritanya dalam wajah teruja.
Hakim menompang dagu merenung wajah putih bersih itu. “Apa ciri-ciri lelaki idaman Puteri?”, soalnya ingin tahu.
“Betul ni nak tahu?”.
Hakim mengangguk bersungguh.
“Erm..Puteri pun tak tahu. Siapalah Puteri ni untuk mendambakan lelaki sempurna. Cukuplah lelaki itu nanti menyintai Puteri seadanya dan membuatkan semua impian Puteri tercapai. Itu sudah cukup”, beritahu Puteri dengan tenang.
“Impian?. Apa impian Puteri?”, soal Hakim lagi.
Puteri tersenyum manis. “Impian cinta mama sebenarnya. Mama mendoakan Puteri akan bertemu dengan cinta seorang lelaki setia, lelaki yang akan membina tugu cinta lambang cintanya kepada Puteri dan..erm.. mengulang kembali kisah cinta suci Shahjehan dan Mumtaz. Entah bila..entah siapa lelaki itu. Tapi Puteri tahu..dia pasti ada. Jodoh yang telah ditakdirkan untuk Puteri”.
Hakim merenung wajah gadis itu. “Bagaimana pula dengan kisah kita?”.
Puteri mengerutkan keningnya. “Kisah kita?”.
“Ya. Kisah kita. Mungkin kita ada kisah bersama. Kisah yang indah di masa hadapan”, Hakim berpeluk tubuh memandang wajah Puteri.
Puteri mengangkat bahunya. “Mungkin saja ada. Mungkin juga kita tiada kisah”, balasnya perlahan. Jari jemarinya lincah bermain di atas kekunci piano. Lagu Serenade kembali dimainkan, seketika dirinya terasa berada di dunia lain,  dibawa bersama irama indah itu.
*******
“Esok, ada ujian kertas sejarah. Cikgu Rosli nak uji pemahaman kita tentang empayar islam. Sebelum tu, boleh tak kita bertiga bincangkan sejauh mana yang kita faham tentang empayar islam dalam tamadun islam”, Hakim memulakan bicara sejurus mereka melabuhkan punggung di kerusi. Mereka memilih meja di ruang paling hujung bilik perbincangan dalam perpustakaan awam itu.
Shafawati berdehem beberapa kali. “Empayar gemilang Islam bermula pada 1400 tahun yang lalu pada waktu Nabi Muhammad S.A.W diangkat menjadi Rasul utusan ALLAH S.W.T.  Pada waktu itu bermula lah dakwah baginda menyeru umat menyembah ALLAH, tuhan yang satu. Pada 625 Masihi, peperangan Badar meletus. Ini lah peperangan pertama dalam sejarah umat islam dengan 313 muslimin menentang 1000 musyrikin. Pada waktu itu juga telah disyariatkan umat islam untuk berpuasa, tetapi dalam keadaan puasa, kemenangan berpihak pada umat islam. Pembukaan kota Mekah berlaku pada 631 Masihi. Disebabkan musyrikin Mekah gagal mematuhi perjanjian Hudaibiyyah, 360 buah berhala dimusnahkan termasuk Latta dan Uzza. Selepas baginda wafat pada 632 Masihi, perjuangan diteruskan oleh para sahabat. Islam berkembang bertitik tolak di bawah pemerintahan Khulafa ar-Rasyidin seperti Khalifah Umar Al-Khatab yang menawan Baitul Maqdis pada 638 Masihi yang sebelumnya berada dibawah empayar Byzantium. Pada 661 Masihi pula Khalifah Muawiyyah mengasaskan Dinasti Umayyah. Di Tunisia, orang Arab mereka sistem pengasingan air dan bendasing yang mengaplikasi fenomena tarikan graviti bumi. Pada waktu itu ilmu berkembang pesat di bawah pemerintahan Umar Abd Aziz. Ok, itu sahaja. Puteri pula”. Shafawati memandang wajah rakannya itu.
Puteri merapatkan jari jemarinya. “Pada 752 Masihi, zaman pemerintahan kerajaan Abbasiyyah bermula. Di zaman Khalifah Harun Ar-Rashid dan anaknya Al-Makmun, dikenali zaman keemasan Abbasiyyah pada 786 Masihi. Baitul Hikmah pula didirikan yang mempunyai setengah juta buku berjilid dan 36 buah perpustakaan. Pada 800 Masihi, kaedah saintifik dicipta, Al-Khawarizmi mengasaskan algebra dan ilmu falak bermula. Buku Al-Razi diterjemahkan ke bahasa Latin dan menjadi rujukan kimia di barat. Teori Al-Kindi dalam bidang optik telah mempengaruhi seorang pakar mata barat Roger Bacon. Buku tulisan Ibnu Sina, Qanun fi-Tibb juga sangat berpengaruh di barat. Pada zaman itu, bilangan doktor terlalu ramai sehinggakan ditapis pengambilan untuk jurusan kedoktoran. Perterjemahan buku dari tamadun lain juga giat dilakukan. Pada waktu itu, kerjaya sebagai penterjemah adalah profesion paling kaya. Bagaimana pula islam di Andalusia Hakim?”, Puteri menyerahkan sambungan perbincangan kepada jejaka itu.
Hakim terdiam lama sebelum menyambung. “Sepanyol hari ini..bagaikan tiada jejak bahawa tamadun islam pernah bertapak di sana, pernah berkuasa pada suatu ketika. Apa pun, tidak salah kita menceritakan kembali sejarah lalu. Di Andalusia, kerajaan Bani Umayyah Sepanyol telah diasaskan pada 756 Masihi. Cordoba menjadi pusat ilmu pada kurun ke 10 Masihi. Terdapat sebuah universiti dan perpustakaan besar yang menjadi tumpuan seluruh dunia juga menjadi pusat ekonomi antarabangsa suatu ketika dahulu. Pada 1238 Masihi, Istana Al-Hambra di Granada dibina. Istana ini menjadi tempat kediaman kerajaan Nasrid yang terukir kata-kata hikmah walagholiballah yang membawa maksud tiada penakluk berkuasa melainkan ALLAH sebagai peringatan bahawa kehebatan mereka hanyalah kecil berbanding kuasa ALLAH S.W.T. Andalus telah banyak melahirkan ramai tokoh-tokoh ilmuwan yang disegani khususnya dalam bidang falsafah, muzik dan astronomi. Ilmuwan-ilmuwan Baghdad dan Andalus berjaya mengharmonikan falsafah Yunani tua dengan tamadun islam lalu membuka mata orang-orang Barat sehingga mencetuskan suatu zaman yang dikenali sebagai Renaissance. Era pemerintahan Islam di Andalusia telah melonjakkan tamadun Islam secara keseluruhannya sehingga ada yang menganggap lebih hebat daripada tamadun Islam di Timur yang berada di bawah pemerintahan Bani Umayyah dan Abbasiyyah.”.
Puteri merenung wajah Hakim. “Apa punca kejatuhan tamadun islam di Spanyol?”.
Hakim menghela nafasnya. “Hiburan yang melalaikan, masuknya rokok dan arak, hilangnya nilai moral yang tinggi dan berleluasanya kuku besi antara punca kejatuhan islam di Spanyol”.
Kepala Puteri terangguk-angguk. Sungguh sayang sekali. Tamadun islam jatuh kerana berpunca daripada umat islam itu sendiri.
Sha..ada apa-apa yang nak tambah lagi?”, soal Hakim.
“Ada”, balas Shafawati dengan yakin. “Dalam sejarah ketamadunan islam, Sha paling kagum zaman pemerintahan Salahuddin Al-Ayubi. Di bawah pemerintahan beliau, Baitul Maqdis kembali ditawan pada 1187 Masihi. Umat islam disatukan dari Lembah Nil sehingga Lembah Furat. Eropah masih mencuba untuk menawan kembali Baitul Maqdis pada 1192 Masihi dengan menghantar tentera yang lebih besar tetapi juga kalah. Dalam peperangan salib ini, ketokohan Salahuddin telah menyebabkan kaum muslimin patuh kepadanya. Orang-orang Arab dan Mesir berduyun-duyun menyerahkan diri apabila diajak berjihad. Salahuddin ternyata berjaya menyatukan mereka sehingga tiada yang memberontak sewaktu pemerintahannya..”
“Betul tu. Memang penakluk Jerusalem itu amat hebat ketokohannya”, sokong Hakim.
“1453..”. Puteri mencelah tiba-tiba. “Tahun yang paling bermakna dalam tamadun islam”, lanjutnya lagi.
“Apa yang berlaku Puteri?”, soal Hakim ingin tahu.
“Pada tahun itu, Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya menawan Konstantinopel yang sebelum ini dibawah kekuasaan Byzantium”, jelas Puteri.
Shafawati mengerutkan keningnya. “Konstantinopel?. Macam pernah dengar. Terangkan Puteri siapa Sultan Muhammad yang Puteri cakap ni”, pintanya penuh minat.
“Kota Konstantinopel berada di antara benua Asia dan Eropah yang sekarang dikenali sebagai kota Istanbul di Turki. Kota ini tidak dapat dikuasai tentera islam sejak zaman nabi Muhammad S.A.W. Nabi kita cuba cara lain dengan menghantar surat menyarankan Byzantium memeluk islam tetapi ditolak dengan baik. Baginda bersabda akan ada sebaik raja dan sebaik tentera yang akan menawan kota itu kelak. Ramai tentera muslim yang mencuba untuk menawan kota itu termasuk Salahuddin Al-Ayubi, tetapi gagal..sehinggalah kemunculan Sultan Muhammad yang merupakan seorang raja berusia 24 tahun ketika itu. Sultan Muhammad dipanggil Al-Fateh atau pembuka kerana berjaya membuka kota ini menerima islam. Dia lah raja yang dimaksudkan dalam hadis nabi sebagai sebaik pemimpin dan tenteranya ketika itu...”.
     “Err..Salahuddin Al-Ayubi pun tak dapat masuk?. Bukan kah dia penakluk yang hebat?”, soal Shafawati kehairanan.
     Hakim yang tekun mendengar cerita Puteri, mengalihkan pandangannya ke arah Shafawati. Persoalan yang sama turut terbit di hatinya. 
“Memang Salahuddin Al-Ayubi seorang pahlawan islam yang hebat, tetapi mungkin kerana teknologi dan strategi yang mereka ada tidak membolehkan menembusi kota Konstantinopel. Kalau kamu semua nak tahu, benteng dua lapis yang dibina memagari kota Konstantinopel memang sulit untuk ditembus, selain di sisi luar benteng pun dilindungi oleh parit 7 meter. Dari arah timur kota iaitu di selat sempit Golden Horn sudah dilindungi dengan rantai besar hingga kapal perang ukuran kecil pun tidak boleh masuk. Sultan Muhammad dan tenteranya melakukan pelbagai strategi untuk menembus kota Konstantinopel tetapi tidak berhasil..”.
Then?”, celah Shafawati penuh minat.
 Puteri menyambung ceritanya. “Akhirnya, strategi yang diakui sejarawan barat antara strategi paling bijak dilakukan dengan memindahkan kapal-kapal dari laut ke darat untuk menghindari rantai penghalang. Sebanyak tujuh puluh ribu kapal diseret melalui darat kemudian diluncurkan semula ke dalam laut.  Hanya semalamam, semua tentera berjaya memasuki wilayah selat Golden Horn. Di situ la Sultan Muhammad menyerang kota Konstantinopel dengan teknologi terbaru iaitu meriam yang dihasilkan oleh seorang jurutera berbangsa Hungary. Tentera baginda berjaya menembak peluru seberat 300 kilogram sejauh satu batu sehingga berjaya menguasai kota yang gagal dilakukan selama 800 tahun..”.
Kepala Hakim dan Shafawati terangguk-angguk penuh kagum mendengar peristiwa bersejarah itu.
Hakim merenung wajah Puteri. “Macam mana Puteri tahu cerita ni?. Setahu Hakim, pahlawan islam yang dikenali ramai adalah Salahuddin Al-Ayubi. Err..terus terang..memang tak pernah dengar mengenai Sultan Muhammad Al-Fateh ni..”, ujarnya jujur.
Puteri terdiam sejenak. “Puteri ke Istanbul tahun lepas. Ikut keluarga bercuti. Itu..yang Puteri tahu..”, jelasnya lambat-lambat.
“Ooooo”. Panjang muncung Shafawati terzahir mendengar penjelasan itu.
“Tetapi kini...tamadun islam kita yang hebat dulu..bagaikan hilang ditelan zaman. Anak-anak muda islam sekarang..terlalu lalai dalam dunia hiburan semasa...”. Puteri menggeleng kesal.
Hakim menghela nafasnya. “Tamadun islam akan kembali gemilang..akan bangkit kembali Puteri. Kumpulan Raihan pernah masyur dengan lagu Puji-pujian. Pelbagai bangsa, agama turut melagukan lagu itu saat diputarkan di corong radio. Apabila peminat menyarankan mereka mencipta lagu yang membawa fenomena yang sama..vokalis Raihan menjawab tidak dapat berbuat demikian kerana katanya kemasyuran hanya berlaku sekali..begitu juga dengan tamadun islam dahulu. Tapi..suatu masa nanti tamadun islam akan kembali bangkit, gemilang semula..”.
 Puteri mengangguk. “Karan Johar juga pernah disarankan oleh peminat filem hindi supaya membuat filem yang hampir sama dengan Kuch Kuch Hota Hai, tetapi dia menjawab tidak dapat berbuat begitu. Kemasyuran cuma datang sekali sahaja. Tidak ada dua atau tiganya”.
     “Aku yakin tamadun islam akan kembali bangkit. Perbincangan korang ni mengingatkan aku tentang satu puisi hasil nukilan Syed Naquib Al-Attas”, celah Shafawati.
     “Bacakan Sha”, pinta Hakim.
Aku melihat dunia hari ini
Orang-orang Islam ibarat digenggam belenggu orang-orang kafir
Akhirat mereka luput..dunia pun tercicir
Budaya jahil tidak diambil peduli
Melampau-lampau dalam hiburan..khayalan keterlaluan
Luas..luas membanjir
Teruk..tak tertaksir orang-orang yang karam
Barus, Singkel, Pasai, Ranir, Cordoba, Baghdad, Andalus
hilang..hilang ditelan zaman
Kita lupa semua jawapan persoalan kehidupan
Yang mahir dihafal
Mampukah kita nak jawab di depan Mungkar dan Nakir nanti?
Setengah-setengah orang kata, sejarah ini ibarat pentas bermain wayang
Cerita-cerita lampau dihurai, dipanjang-panjangkan
Bila tamat, diulang..dan diulang...ulang kembali
Itulah sejarah
Kalau begitu, takkanlah mustahil
untuk giliran Islam pula yang mendatang
Tamadun kita yang lama dahulu..yang indah gemilang
Hidup semula, kembali segar bugar terbentang, di dunia yang luas
“Puteri pasti, tamadun islam akan kembali gemilang”.
“Insyaallah”, balas Hakim dan Shafawati serentak.
“Kalau Puteri ada zuriat nanti, Puteri akan namakan Muhammad Al-Fateh. Semoga sifat baik, alim, bijaksana dan legasi seorang pemuda bernama Sultan Muhammad Al-Fateh akan diwarisinya kelak ”, ujar Puteri tiba-tiba.
Shafawati  mengangguk. “Sha pula akan namakan Salahudin Al-Ayubi. Semoga nanti dia menjadi antara pemuda yang membebaskan bumi palestin daripada yahudi zionis”.
Hakim tersenyum sendiri. “Niat korang berdua memang bagus. Hakim kalau boleh nak anak kembar nanti. Boleh la letak dua nama tokoh yang korang berdua suka tu”.
“Wah..kembar?”. Mata Shafawati membulat. “Teror la Hakim. Dah set di minda awal-awal nak dapat anak kembar”.
Puteri tersengih. “Suatu masa nanti..Puteri pasti akan sampai ke bumi Andalusia. Puteri nak lihat tinggalan tamadun islam di sana. Istana Al-Hambra, masjid Cordoba, Granada..tunggula kedatangan Puteri Ishika”, beritahunya bersungguh.
Hakim dan Shafawati sama-sama mengangguk.
“Hakim ingin ke kota Konstantinopel yang Puteri cerita tadi. Suatu masa nanti...selepas Hakim sihat, Hakim nak menjelajah ke seluruh negara di dunia ini”, ujar Hakim penuh semangat.
“Sha pun sama. Semoga impian kita semua akan tercapai”, celah Shafawati pula.
“Insyaallah. Amin”.

0 awesome commentator:

Post a Comment

terima kasih berikan komen ya.

 
Back To Top